Telihold és Újhold - a fény és a sötétség váltakozása a balinéz hitvilágban

A balinéz hinduizmus duális világra, azaz ellentétekre épül. Jóra és rosszra, szentre és profánra, pozitívra és negatívra, építőre és rombolóra, férfira és nőre. Hitük alapja, hogy a világban rend uralkodik és az univerzumban nincsenek véletlenek. Azonban ha rend uralkodik (dharma), akkor léteznie kell egy egyenértékű rendetlenségnek is (adharma), ami egyensúlyban tartja a világegyetemet. Magát a rendet az Istenek személyesítik meg (Dewa és Dewi), míg a zűrzavart a földi démonok képviselik.

Amire a balinéz hinduizmus leginkább törekszik, az pontosan ennek az egyensúlynak a megtartása a két erő között. Úgy vallják, hogy az ember -mint középpont- feladata, hogy egyensúlyt, harmóniát és békét találjon a dulitásban. A balinézek kapcsolata a szellemvilággal, az istenekkel, démonokkal nagyon erős. Éppen ezért tisztelegnek a fény és az árnyék előtt is, áldozatokat mutatnak be mindkét oldalnak. Az isteneknek szánt felajánlásokkal áldást kérnek tőlük és hálát adnak mindazért, amijük van, míg a negatív erőknek, gonosz szellemeknek felajánlott áldozatokkal arra kérik őket, hogy azok ne zavarják a földi élet harmóniáját. Az ellentétes erők játékának elfogadására és egyensúlyban tartására összpontosul a Telihold és az Újhold tisztelete, ünneplése is.

Éppen ezért, mint minden más természetközeli nép, a balinézek is nagy figyelmet szentelnek a Hold különböző fázisaira, különösképpen a Teliholdra (Purnama, mely jelenti a teljest, tökéletest, végtelent is) és az Újholdra (Tilem). Oly annyira, hogy saját Holdnaptáruk is van, ez a Balinéz Saka naptár, mely pontosan jelöli a Teliholdat (piros pötty) és az Újholdat (fekete pötty) minden hónapban.

Mind a két holdfázis -melyek 15 naponta váltják egymást-, jelentős ünnep Balin havonta.

De mi a különbség a kettő között ceremóniák szempontjából?

Teliholdkor a Hold teljes pompájában, fényesen ragyog éjszaka, bevilágítva az égboltot. Ezen a napon a balinéz hindu főisten (Ida Sang Hyang Widi Wasa) egyik manifesztációját (Sang Hyang Candra) üdvözítik, aki a Hold Isten, a szent fény, a tökéletesség és a ragyogás, s aki áldását önti az emberekre azzal, hogy felajánlja fényét, emlékeztetve őket saját belső fényükre. A balinézek hozzá imádkoznak Telihold napján, mindenki saját házitemplomában, majd a falu templomában egyaránt. Cserébe pedig gyönyörű, pazar étel, ital, virágfelajánlásokat helyeznek el az oltáron, tisztelegve a Telihold és azon teljesség előtt, amelyben minden ember él.

Míg Újhold szent napján -vagy más kifejezéssel, "amikor a Hold elsötétül"- az égbolt egész éjszaka holdfény nélkül marad. Csillagászati ​​szempontból ilyenkor a Hold helyzete a Föld és a Nap között van, így éjszaka teljes a sötétség.

A balinézek úgy hiszik, hogy ezen az éjszakán a főisten másik manifesztációja (Sang Hyang Surya), a Nap Isten jógameditációt folytat szellemi öntisztítás céljából, ezért ezen a napon ők is a lelki tisztulásért imádkoznak hozzá, s kérik, hogy a fény áldásával vezesse őket át a hónap legsötétebb éjszakáján.

A Telihold és az Újhold váltakozó ciklusa megtanítja az embereket, hogy ugyan úgy fogadják el a sötétség létezését, mint a fényét, melyek úgy váltakoznak, akár a Hold fázisai. Azaz a sötétség után mindig beköszönt a világosság is.

Azt mondják a balinézek, amikor a fény vesz körbe minket, öröm és boldogság járja át szívünket. Ám ne szomorodjunk el és torpanjunk meg akkor sem, amikor úgy érezzük bekebelez a sötétség, hiszen menni kell tovább, s az út végén mindig ott ragyog a fény.

Ezek a szertartások emlékeztetőül szolgálnak arra, hogy maradjunk éberek önmaguk és a környezetünk felé és ne térjünk le utunkról, csak mert sötétben vagyunk.

A balinéz hinduk erősen hisznek a Telihold és az Újhold szentségében és meghatározó erejében, éppen ezért úgy tartják, hogy ezeken a napokon a leghatékonyabb -az imákon túl-, a rituális tisztulás is valamelyik szent forrásban, templomban, mely ceremóniák alatt megtisztítják aurájukat, s lemossák bűneiket a szent forrás vizében.

Nehány templom Balin különösképpen megtelik ezeken a napokon imádkozó hívekkel. Ilyen templomok pl. a Pura Tirtha Empul, Pura Lempuyang vagy a Besakih hindu anyatemplom.

Írta: Farkas Erika - Minden jog fenntartva!

A cikk szellemi tulajdon, ezért nem másolható, csak közvetlenül ezen oldalról osztható!